Steven Covey, författaren till ”Att vara och verka till 100%”, använder en metafor som handlar om att man har ett emotionellt bankkonto. För att ta kunna ut något måste man först göra insättningar.

Det gäller i högsta grad feedback, en chef eller en kollega behöver ”sätta in” bekräftande feedback för att bygga ett förtroendekapital. När förtroendekapitalet blir större skapas tillit till givaren. Det förutsätter förstås att den bekräftande feedbacken är äkta. När förtroendekapitalet och tilliten är hög så blir korrigerande feedback effektiv och utvecklande. 

På en del arbetsplatser har jag hört: ”Här får man bara höra när man gör fel!”.

Då är risken stor att det är tomt på det emotionella bankkontot och det råder en misstro på arbetsplatsen. Den korrigerande feedbacken får troligtvis inte avsedd effekt utan kanske snarare försämrar hela situationen.

Därför är det bra att ha koll på dina kollegors och medarbetares konton så att deras konton aldrig är tomma eller håller på att tömmas. Då är det dags att ge bekräftande uppriktig genuin feedback! 

Om du själv ser att det börjar bli lite knackigt på ditt eget emotionella bankkonto kan du be om bekräftande feedback! 

Ett bra sätt att komma igång med att fylla på varandras emotionella bankkonton är att ha en workshop i feedback som en aktivitet i grupputveckling så att det blir en kollektiv överenskommelse att börja ge och be om feedback.

Ps. Ett tips är att det gäller även din partner, dina barn, föräldrar, vänner, kunder, leverantörer, kassören i din matbutik med flera.

Läs mer om FeedbackAkademins workshops i feedback här.

Och se vår video om utvecklande feedback här:

Integritetspolicy

Hos oss på Feedback Akademin skall du känna dig trygg när du surfar och att dina personuppgifter behandlas på ett korrekt sätt. Vi tar vårt ansvar för att se till att dina personuppgifter bara används för avsedda ändamål och att de skyddas mot obehörig åtkomst.

Cookies eller kakor - Denna webbplatsen använder sig av cookies för att du som användare skall få en så bra upplevelse som möjligt. Cookies sparas i din webbläsare och kan t.ex. komma ihåg saker som vad du har klickat på/vilken sida du finner mest intressant osv. Nedan ser du våra cookies uppdelade i olika segment och vad de innebär. Här kan du även göra aktiva val för att inte tillåta specifika cookies att sparas.

Obligatoriska cookies

Obligatoriska cookies är alltid aktiverade och det är för att du skall kunna få en bra upplevelse när du surfar på vår hemsida. Om obligatoriska cookies inte hade varit aktiverade så kan det påverka webbplatsens prestanda. Dessa cookies lagrar inte direkt personlig information.

Analytiska cookies

Denna webbplatsen använder sig av Google Analytics. Detta gör vi för att kunna samla in anonym data som hjälper oss att förbättra vår webbplats. Det kan vara t.ex. antalet besökare, få information om de mest besökta sidorna osv.

Att ha dessa cookies aktiverad hjälper oss att göra en bättre webbplats för dig som besökare.